.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
21 پرسش مهم اقتصادی از استاندار بیست ویکم مازندران
حسین برزگر

تردیدی نیست که استان مازندران دارای اقتصاد در حال گذاراست واولویت های توسعه ای آن با تغییر دولت ها وسیاست ها دستخوش تحولاتی بوده است.

استاندار بیست و یکم در شرایطی بر کرسی استانداری مازندران تکیه زده که متاسفانه اقتصاد استان حال و روز خوبی ندارد . از سویی با توجه به تاکید دولت تدبیر و امید بر اقتصاد محور بودن فعالیت های دولت و تلاش برای تحقق وعده های اقتصادی ، اما تا امروز هیچ برنامه اقتصادی از سوی مدیر ارشد استان منتشر نشده است .

به همین دلیل و بدلیل عدم انتضار برنامه اقتصادی استاندار جدید و یا شاید عدم وجود برنامه ای در این حوزه ، سئوالات زیادی ذهن کارشناسان ، نخبگان و فعالان رسانه ای را مشغول کرده که بدون شک سئوال همه مردم صبور مازندران است .

اکنون از میان انبوه سئوالات پیش رو تنها بیست و یک سئوال کلیدی را از استاندار بیست و یکم مطرح می نمایم:

1-معنای واقعی توسعه استان مازندران چیست وچگونه مفاهیم ونظریه های توسعه ای در کنار برنامه ها، الگو ها واسناد توسعه ای می تواند به تسریع در فرایند توسعه کمک کند ؟

2-منابع رشد اقتصاد داخلی استان کدامند؟چه کسانی از چنین رشدی انتفاع می برند وچرا؟چرا برخی استان ها در طول سال های اخیرپیشرفت قابل ملاحظه ای دارند اما این استان حرکت محسوس ومشهودی نداشته است؟

3-کدام الگوی توسعه ای دراین استان می تواند راهگشا وموثر باشد؟آیا توسعه مازندران صرفا متاثر از عوامل داخلی است یا تحت تاثیر عوامل خارجی(سیاست های برون استانی)است؟

4-مقایسه روند تاریخی پیشرفت استان درزمینه اقتصادی با ادوار مختلف چه دستاوردهایی را در بر دارد؟

5-جایگاه زنان وجوانان وپایگاه نخبگان در چشم انداز توسعه مازندران کجاست؟

6-آیا سیاست های باز دارندگی وتشویق کنندگی جمعیت برای پیشرفت مازندران مفید است؟

7-چرا اینقدر در مازندران بیکار وجود دارد؟چرا آمار فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی بالا است؟چرا مردم به مهاجرت از مناطق روستایی به شهرها ادامه می دهند؟چرا با وجود گذشت سه دهه امکان یافتن شغل مولد و مناسب و تامین زندگی استاندارد در روستاها بویژه مناطق کوهپایه ای ودور دست همچنان ضعیف است؟چرا دست یابی به شغل پایداردر شهرهای مازندران هم ضعیف تر شده است؟

8-باتوجه به اینکه درصد جمعیت شهرنشین مازندران در سال های اخیر بیشتر شده است چگونه توسعه کشاورزی وروستایی می تواند به بهترین شیوه تشویق شود؟آیا افزایش قیمت محصولات کشاورزی برای افزایش تولید وبالا رفتن سطح بهره وری استان کافی است یاتغییرات نهادی روستایی نیز الزام دارد؟

9-آیا نیاز به باز تعریف توسعه پایدار در مازندران است؟در این فرایند مکانیزم هزینه-فایده چه خواهد بود؟آیا تحقق توسعه را در مازندران باید رشد ساده تولید در نظر گرفت؟چگونه با کسانی که محیط زیست ما را تخریب می کنند باید برخورد کرد؟ و اصلا مسئولیت تخریب محیط زیست را چه کسانی بر عهده دارند؟

10-آیا نظام اموزشی موجود در عرصه عمومی وعالی به اعتبار تکثر و تنوع مراکز آموزش عالی ودانشگاهی می تواند موجبات توسعه اقتصادی مازندران را فراهم کند؟

11-توسعه تجارت خارجی وافزایش کشورهای هدف در حوزه صادرات غیر نفتی(کالا وخدمات)استان مازندران چه مکانیزم جدیدتری را می طلبد؟چه کسانی از این تجارت نفع می برند وعواید وفواید ان در کدام حوزه توسعه ای مازندران سرمایه گذاری و توزیع می شود؟

12-مازندران در شرایط کنونی نیازمند صادرات کالاهای کشاورزی دارد یا نیازمند استقرار و توسعه صنایع جدید است؟

13-چگونه بدهی ها ومطالبات معوقه بانک های استان مازندران پرداخت خواهد شد؟این بدهی ها چه تاثیراتی در اقتصاد مازندران دارد؟

14-مکانیسم کنترل واردات کالاهای غیرضروری به مازندران وهدایت واردات در این استان به چه صورت خواهد بود؟

15-جایگاه جلب وجذب سرمایه گذاری های خارجی در توسعه اقتصادی مازندران چگونه خواهد بود؟

16-اعطای تسهیلات بانکی به بنگاههای اقتصادی تحت چه شرایطی و برای چه مقاصدی دراستان مازندران باید صورت پذیرد؟

17-آیا روند خصوصی سازی اقتصادی و واگذاری ها درمازندران پاسخگوی نیازهای توسعه ای است؟برای مقابله با انحرافات وپیامد های ناگوار واگذاری ها در مازندران چه تدابیری استفاده می شود؟

18-سیاست های پولی ومالی دراستان مازندران در روند توسعه استان چگونه خواهد بود؟چگونه بر روند هزینه ها نظارت می شود؟

19-چگونه گذر از اقتصاد معیشتی به اقتصاد تولیدی در مازندران صورت می پذیرد؟آیا امکان روند سرمایه گذاری خصوصی بین المللی در اجرای طرح های زیر بنایی از جمله راههای ارتباطی، سدسازی ها، صنایع سنگین، تولیدات صنعتی، صنایع تکمیلی ووابسته به بخش کشاورزی دردوره جدید وجود دارد؟

20-به نظر شما مهم ترین موضوعات و مولفه هایی که جزوالویت های توسعه ای استان مازندران است چه می باشد؟

21- تیم اقتصادی شما چگونه و با چه استراتژی اقتصادی  می تواند دغدغه های مردم استان را حل نماید ؟


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

محمد 31 شهريور 1392
چند سال سئوالاتتو جمع کردی ؟
کاش چند تاشو هم از قبلی ها می پرسیدی.
محمد 31 شهريور 1392
مطلب فوق بی رحمانه است و نشان از تفاخر شخصی است و به رخ کشیدن محفوضات علمی . و تنها نشان دهنده بی تجربگی نگارنده متن فوق است. خود شما می دانید که ممالک مدرت هم نمی توانند جواب سوالات را بدهند. از نگارنده متن فوق تقاضا می شود مسائل جامعه شناسی و واقعیات فرهنگی جامعه را در نظر بگیرد و چرا باید مشکلات اقتصاد سیاست زده و اقتصادی که سه دهه خرج ایدئولوژیک شده از یک استاندار خواست که همه تصمیمات او وابسته به سیاست خارجی و اداده نظام است. . چرا باید ذهن جوانا را با چهار چوبهای ذهنی غیر واقعی سوق داد. این استاندار تنها فرق اش با استاندار قبلی اینکه درجه ایدئولوژیک بودن اش کمتر است و با شخصیت آرامی که دارد برای مرحله گذر به دوران مدیریت تکنوکرات مفید است. ما در کشوری زندگی می کنیم نماینده آن حداد عادلی است که هرگز در مقابل تخلفات ویرانگر احمدی نژاد اقتصاد لب سخن نیآورد ولی در مقابل عزل ریس مخرب یک دانشگاه بیرون زدگی رگ گردنش عود نمود.
نا شناس 31 شهريور 1392
سلام.چواب تمامی سوالاتی که پرسیده اید در قانون برنامه پنجم می توانید پیدا کنید

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.091 seconds.